La Campanya d'Excavacions Arqueològiques fa el primer pas per explorar el jaciment de l'antic mas medieval La Miranda

Última revisió 17-07-2026 17:39
17/07/2026

Súria ha celebrat enguany una nova edició de la Campanya d’Excavacions Arqueològiques després d’un parèntesi de dos anys. Els treballs s’han desenvolupat durant dues setmanes al jaciment del mas medieval La Miranda, amb la participació de catorze alumnes voluntaris de 4t d’ESO de l’Institut Mig-Món i altres persones interessades.

Aquest ha estat el primer any d’activitat de la Campanya en el jaciment d’aquest mas medieval, ubicat a la zona del Samuntà. Per aquest motiu, l’activitat arqueològica ha estat centrada en els nivells superiors, un primer pas necessari per poder avançar en el coneixement del mas La Miranda en edicions posteriors.

La Campanya d’Excavacions Arqueològiques és una iniciativa de les àrees d’Alcaldia i Cultura de l’Ajuntament de Súria i de l’Institut Mig-Món, amb l’autorització del Servei d’Arqueologia de la Generalitat, el suport de la propietat del terreny i la participació de l’empresa especialitzada iPAT Serveis Culturals i del Casal de la Dona. L’objectiu principal és apropar l’alumnat participant al patrimoni cultural de la vila i als mètodes de treball de l’arqueologia.

L’acte de cloenda d’aquesta edició va tenir lloc al saló de sessions de la Casa de la Vila. La direcció arqueològica de la Campanya, formada per Cristina Belmonte i Sergi López, va explicar la metodologia de treball seguida en aquesta edició, que ha servit per començar a definir els espais d’aquest mas medieval. En l’acte també van parlar diferents alumnes, explicant les seves impressions i experiències d’aquesta edició.

L’alcalde Albert Coberó va agrair la implicació de totes les persones que han fet possible una nova edició d’aquesta iniciativa de «recuperació del llegat històric i arqueològic» de la vila. Per la seva banda, el regidor de Cultura i Turisme, Albert Fàbrega, va recordar la llarga trajectòria de la Campanya d’Excavacions Arqueològiques, afegint que Súria compta amb «força jaciments» i destacant l’interès de l’entorn de la riera d’Hortons per la presència de diferents masos medievals.

També van assistir a l’acte la direcció de l’Institut Mig-Món, membres del Casal de la Dona, representants de la propietat del terreny on s’ha desenvolupat aquesta edició i altres membres de la Corporació Municipal.

L’Ajuntament es proposa organitzar visites a les restes del Mas La Miranda per tal de contribuir al coneixement d’aquest jaciment medieval.