La carta de presentació és un document que acompanya el currículum vitae (CV) i que té DOS OBJECTIUS:
- la voluntat de cridar l’atenció de la persona que la llegeix
- contextualitzar la informació inclosa en el mateix CV.
Mentre que el CV relaciona de forma esquemàtica les nostres dades personals, formatives o professionals, la carta ens permet expressar-nos lliurement i ens ofereix la possibilitat de ressaltar aquells aspectes sobre nosaltres mateixos que creiem que poden ser més adients o interessants per la oferta de feina o per l’empresa.
Recorda que en el procés de selecció tot compta. Qualsevol aspecte que produeixi una bona impressió en el candidat/a pot equilibrar la balança cap a una banda o cap a una altra. Tot plegat esdevé una eina de comunicació i màrqueting personal.
CONSELLS ÚTILS
- Recull tota la informació possible sobre la companyia (valors, missió, organització)
- Evita les cartes genèriques que no aporten cap informació addicional de tu com a professional ni com a persona.
- Parla dels teus objectius professionals i dels teus interessos i valors i connecta’ls amb els de l’empresa. Utilitza paraules clau de manera que l’empresa pugui detectar que el teu perfil encaixa amb el que estan buscant.
- Expressa les teves motivacions per treballar en aquella organització i reescriu la carta per a cada oferta de feina.
- Parla sempre en termes positius, destacant la informació que vols que coneguin del teu currículum.
- La carta ha de ser sintètica i la seva extensió ha de ser de mitja plana, aproximadament.
- L’estructura sol estar formada per tres paràgrafs.
- Contextualització: Presenta’t i, en cas de que hi hagi oferta, fes referència a l’oferta del lloc de treball que l’empresa vol cobrir.
- Venda: Posa en relleu el teu valor afegit, els teus punts forts com a professional i les teves competències. Utilitza paraules potents i procura adaptar el teu llenguatge al que apareix a l’oferta de feina. Convé que destaquis els aspectes clau del teu currículum per despertar l’interès del receptor de la carta.
- Comiat: Utilitza fórmules de cortesia per sol·licitar una entrevista personal i generar l’oportunitat de poder ampliar la informació donada el currículum.
TIPUS DE CARTA DE PRESENTACIÓ
- LA CARTA DE RESPOSTA A UN ANUNCI. És aquella carta que enviem per presentar la nostra candidatura quan hi ha una oferta publicada a través d’un anunci (a la premsa, Internet, borsa de treball o altres). Cal fer referència a la data i al mitjà on la oferta s’ha publicat i adaptar el teu perfil al que demana l’empresa .
- LA CARTA D’AUTOCANDIDATURA. És aquella carta que enviem sense que hi hagi cap oferta publicada, directament a una empresa o organització on ens agradaria treballar o on creiem que el nostre perfil pot resultar interessant. L’objectiu d’aquesta carta és que ens coneguin, formar part de la seva base de candidats i tenir la oportunitat d’entrevistar-nos amb el responsable de recursos humans quan hi hagi alguna vacant a l’empresa. Com que et dones a conèixer, cal definir quin és el teu objectiu professional, la teva motivació per treballar en aquella empresa així com el per què li pots ser útil com a professional.