La Closcaneta va néixer per iniciativa de l'Ajuntament de Súria com a protagonista d'un fulletó promocional de la recollida selectiva, que es va editar l'any 1996. Posteriorment, el 1998 es va publicar la primera edició del seu calendari, que en els primers anys es va distribuir exclusivament a Súria. A partir de l'any 2005, la seva difusió es va estendre a altres municipis de la Mancomunitat Intermunicipal del Cardener. La seva edició ha comptat amb la col·laboració de la Mancomunitat Intermunicipal del Cardener i la Diputació de Barcelona.
Amb la identificació de la Closcaneta com una tortuga es volia fer referència a una espècie autòctona d'aquest animal, present en algunes àrees fluvials de Súria.
El dibuixant de la Closcaneta va ser, fins a la seva jubilació, el dissenyador manresà Josep Soler. El seu estil de línia clara va aconseguir impregnar el personatge d'una gran versatilitat i una enorme simpatia, fent-se molt popular a Súria entre persones de totes les edats. Una mostra d'aquesta popularitat és que la Closcaneta es va convertir l'any 2006 en un personatge de la imatgeria surienca de gegants i capgrossos.
L'any 2022, i després d'un parèntesi d'un any en la publicació del calendari a causa de les dificultats generades per l'impacte de la covid, el personatge inicia una nova etapa amb un canvi d'imatge, de la mà de la dissenyadora surienca Maria Vila, però mantenint la seva implicació en qüestions de medi ambient i sostenibilitat.